,,Trzymaj Formę!" - sprawozdanie

W roku szkolnym 2019/2020 uczniowie klas V-VIII Szkoły Podstawowej im. Tony Halika w Kaliskach z siedzibą w Dębówcu wzięli udział w Ogólnopolskim Programie Edukacyjnym „Trzymaj Formę!" współorganizowanym przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.

Celem programu była edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i naukę prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczegółowym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru.

Program "Trzymaj Formę!" pomógł rozwinąć zainteresowania uczniów i kształtować ich prozdrowotne nawyki. Program cieszy się zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży. Realizowany był w ramach godzin lekcyjnych oraz na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. Podczas realizacji programu „Trzymaj Formę” uczniowie pogłębiali wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej uczestnicząc w prelekcjach, wykładach, pogadankach, zajęciach prowadzonych tematycznie, poznali m.in. znakowanie produktów żywnościowych, układali jadłospisy, przeliczali wartości kaloryczne posiłków, tworzyli prezentacje multimedialne na edukacji zdrowotnej, malowali plakaty, wykonywali gazetki, brali udział w różnych projektach edukacyjnych o tematyce związanej ze zdrowym odżywianiem i aktywnością fizyczną, przygotowywali zdrowe potrawy, organizowali akcje promujące zdrowe odżywianie i aktywny styl życia, dokonywali oceny własnej aktywności fizycznej i stylu życia.

Projekty były interdyscyplinarne, traktowały problem zdrowego stylu życia całościowo, odnosiły się do zdobywania konkretnych umiejętności, jak też do kształtowania postaw i zwiększania zainteresowania problematyką prozdrowotną. Projekty łączyły aktywność uczniów, spełniały ich oczekiwania.

Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku. Niektóre źródła  naukowe mówią już o epidemii, a nawet pandemii otyłości. Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w Europie w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci częstość występowania otyłości potroiła się.

Problem otyłości dotyczy również dzieci i młodzieży, u których w ostatnich latach obserwuje się stały wzrost liczby osób otyłych. Dzieciństwo i dojrzewanie są okresem krytycznym w rozwoju otyłości. Do zwiększonego przyrostu masy ciała dochodzi zwykle około 8. roku życia i w późniejszym wieku większość dzieci utrzymuje masę ciała na tym samym poziomie w okresie dojrzewania.

Działania podejmowane podczas realizacji programu zmierzały do zwiększenia świadomości uczestników programu dotyczącej wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie.

Celami szczegółowymi programu było:

  • pogłębienie wiedzy o znaczeniu prawidłowo zbilansowanej diety i aktywności fizycznej dla organizmu człowieka,
  • kształtowanie postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem, odpowiednią jakością zdrowotną żywności i aktywnością fizyczną,
  • dostarczenie wiedzy o informacjach zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych i umiejętności korzystania z nich.

Scenariusze opracowane w ramach programu „Trzymaj Formę” wykorzystane przez naszą szkołę:

a)     Scenariusze Edukacyjne

-Każdy jest kowalem swojego losu – Tworzymy makietę Talerza Zdrowia

-Poznajemy Fakty i mity o odchudzaniu

-Poznajemy rolę aktywności fizycznej – Quiz dla uczniów

b)     Scenariusze Społeczne

-Skąd się bierze Energia ? Co to jest Kaloria ?

c)     Scenariusze Medialne

-Piszemy klasowego bloga na temat „Zdrowy styl życia”

-Opracowujemy numer specjalny gazetki szkolnej na temat zdrowego stylu życia

-Kręcimy film na temat „Co robisz codziennie dla zdrowia”

-Organizujemy debatę na temat wpływu ruchu na funkcjonowanie mózgu

d)     Scenariusze Badawcze

-Jak zaplanować swoje zdrowe życie (Tworzymy Healthplan)

-Poznajemy problemy zdrowotne współczesnego świata

-Organizujemy pogadankę dla rodziców na temat „zdrowe drugie śniadanie”

-Odkrywamy ciało jako budowlę skonstruowaną ze składników odżywczych

 

Lp.

Rodzaj projektu

Tytuł

Cel

 

Scenariusze Edukacyjne

 

 

  • Każdy jest kowalem swojego losu – Tworzymy makietę talerza zdrowia

 

 

 


  • Poznajemy fakty i mity o odchudzaniu

 

 

 

  • Poznajemy rolę aktywności fizycznej – Quiz dla uczniów

GŁÓWNY: uświadomienie uczniom zakresu grup produktów żywnościowych, które powinny się znaleźć w codziennej, prawidłowo zbilansowanej diecie

 

 

GŁÓWNY:

Uczniowie potrafią odróżnić prawidłowo zbilansowaną dietę od diet eliminacyjnych

 

GŁÓWNY:

Utrwalenie znaczenia i roli aktywności ruchowej w życiu człowieka w każdym wieku

 

Scenariusze społeczne

 

 

  • Skąd się bierze energia ? Co to jest kaloria ?

 

 

Uświadomienie uczniom,  z jakimi zjawiskami fizycznymi (na przykładzie energii) wiąże się aktywność ruchowa
i odżywianie

 

 

Scenariusze medialne

 

 

  • Piszemy klasowego bloga na temat „Zdrowy styl życia”

 

 

 


  • Opracowujemy numer specjalny gazetki szkolnej na temat zdrowego stylu życia

 

 

  • Kręcimy film na temat co robisz codziennie dla zdrowia

 

 

 

  • Organizujemy debatę na temat wpływu ruchu na funkcjonowanie mózgu

 

GŁÓWNY:

Promocja zdrowego  stylu życia
z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

 

 

GŁÓWNY:

Promocja zdrowego stylu życia poprzez działania dziennikarskie

 

GŁÓWNY:

Uświadomienie roli zdrowego stylu życia poprzez promowanie go za pośrednictwem filmu dokumentalnego

 

GŁÓWNY:

Uświadomienie roli aktywności ruchowej w uczeniu się i rozwoju intelektualnym

 

 

Scenariusze badawcze

 

 

  • Jak zaplanować swoje zdrowe życie ? (Tworzymy health plan)

 

 

 

  • Organizujemy pogadankę dla rodziców na temat: „Zdrowe drugie śniadanie”

 


  • Poznajemy problemy zdrowotne współczesnego świata

 

 

 

 

  

  • Odkrywamy ciało jako budowlę skonstruowaną ze składników odżywczych

 

 

 

GŁÓWNY:

Świadome planowanie działań mających na celu zapewnienie sobie zdrowia

 

GŁÓWNY:

Wyrobienie nawyku jedzenia II śniadania

 

GŁÓWNY:

Uczniowie poznają przyczyny i skutki wyzwań zdrowotnych współczesnego świata, takich jak głód, uzależnienia, choroby cywilizacyjne, nadwaga i otyłość czy choroby o podłożu psychologicznym – anoreksja czy bulimia

 

GŁÓWNY:

Uświadomienie uczniom znaczenia składników odżywczych i ich wpływu na zdrowie człowieka

 

https://www.facebook.com/SPKaliska/videos/268284321075873/