,,Trzymaj Formę!" - sprawozdanie
W roku szkolnym 2019/2020 uczniowie klas V-VIII Szkoły Podstawowej im. Tony Halika w Kaliskach z siedzibą w Dębówcu wzięli udział w Ogólnopolskim Programie Edukacyjnym „Trzymaj Formę!" współorganizowanym przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.
Celem programu była edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i naukę prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczegółowym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru.
Program "Trzymaj Formę!" pomógł rozwinąć zainteresowania uczniów i kształtować ich prozdrowotne nawyki. Program cieszy się zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży. Realizowany był w ramach godzin lekcyjnych oraz na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. Podczas realizacji programu „Trzymaj Formę” uczniowie pogłębiali wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej uczestnicząc w prelekcjach, wykładach, pogadankach, zajęciach prowadzonych tematycznie, poznali m.in. znakowanie produktów żywnościowych, układali jadłospisy, przeliczali wartości kaloryczne posiłków, tworzyli prezentacje multimedialne na edukacji zdrowotnej, malowali plakaty, wykonywali gazetki, brali udział w różnych projektach edukacyjnych o tematyce związanej ze zdrowym odżywianiem i aktywnością fizyczną, przygotowywali zdrowe potrawy, organizowali akcje promujące zdrowe odżywianie i aktywny styl życia, dokonywali oceny własnej aktywności fizycznej i stylu życia.
Projekty były interdyscyplinarne, traktowały problem zdrowego stylu życia całościowo, odnosiły się do zdobywania konkretnych umiejętności, jak też do kształtowania postaw i zwiększania zainteresowania problematyką prozdrowotną. Projekty łączyły aktywność uczniów, spełniały ich oczekiwania.
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku. Niektóre źródła naukowe mówią już o epidemii, a nawet pandemii otyłości. Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w Europie w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci częstość występowania otyłości potroiła się.
Problem otyłości dotyczy również dzieci i młodzieży, u których w ostatnich latach obserwuje się stały wzrost liczby osób otyłych. Dzieciństwo i dojrzewanie są okresem krytycznym w rozwoju otyłości. Do zwiększonego przyrostu masy ciała dochodzi zwykle około 8. roku życia i w późniejszym wieku większość dzieci utrzymuje masę ciała na tym samym poziomie w okresie dojrzewania.
Działania podejmowane podczas realizacji programu zmierzały do zwiększenia świadomości uczestników programu dotyczącej wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie.
Celami szczegółowymi programu było:
- pogłębienie wiedzy o znaczeniu prawidłowo zbilansowanej diety i aktywności fizycznej dla organizmu człowieka,
- kształtowanie postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem, odpowiednią jakością zdrowotną żywności i aktywnością fizyczną,
- dostarczenie wiedzy o informacjach zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych i umiejętności korzystania z nich.
Scenariusze opracowane w ramach programu „Trzymaj Formę” wykorzystane przez naszą szkołę:
a) Scenariusze Edukacyjne
-Każdy jest kowalem swojego losu – Tworzymy makietę Talerza Zdrowia
-Poznajemy Fakty i mity o odchudzaniu
-Poznajemy rolę aktywności fizycznej – Quiz dla uczniów
b) Scenariusze Społeczne
-Skąd się bierze Energia ? Co to jest Kaloria ?
c) Scenariusze Medialne
-Piszemy klasowego bloga na temat „Zdrowy styl życia”
-Opracowujemy numer specjalny gazetki szkolnej na temat zdrowego stylu życia
-Kręcimy film na temat „Co robisz codziennie dla zdrowia”
-Organizujemy debatę na temat wpływu ruchu na funkcjonowanie mózgu
d) Scenariusze Badawcze
-Jak zaplanować swoje zdrowe życie (Tworzymy Healthplan)
-Poznajemy problemy zdrowotne współczesnego świata
-Organizujemy pogadankę dla rodziców na temat „zdrowe drugie śniadanie”
-Odkrywamy ciało jako budowlę skonstruowaną ze składników odżywczych
Lp. |
Rodzaj projektu |
Tytuł |
Cel |
|
Scenariusze Edukacyjne
|
|
GŁÓWNY: uświadomienie uczniom zakresu grup produktów żywnościowych, które powinny się znaleźć w codziennej, prawidłowo zbilansowanej diecie
GŁÓWNY: Uczniowie potrafią odróżnić prawidłowo zbilansowaną dietę od diet eliminacyjnych
GŁÓWNY: Utrwalenie znaczenia i roli aktywności ruchowej w życiu człowieka w każdym wieku |
|
Scenariusze społeczne
|
|
Uświadomienie uczniom, z jakimi zjawiskami fizycznymi (na przykładzie energii) wiąże się aktywność ruchowa |
|
Scenariusze medialne
|
|
GŁÓWNY: Promocja zdrowego stylu życia
GŁÓWNY: Promocja zdrowego stylu życia poprzez działania dziennikarskie
GŁÓWNY: Uświadomienie roli zdrowego stylu życia poprzez promowanie go za pośrednictwem filmu dokumentalnego
GŁÓWNY: Uświadomienie roli aktywności ruchowej w uczeniu się i rozwoju intelektualnym |
|
Scenariusze badawcze
|
|
GŁÓWNY: Świadome planowanie działań mających na celu zapewnienie sobie zdrowia
GŁÓWNY: Wyrobienie nawyku jedzenia II śniadania
GŁÓWNY: Uczniowie poznają przyczyny i skutki wyzwań zdrowotnych współczesnego świata, takich jak głód, uzależnienia, choroby cywilizacyjne, nadwaga i otyłość czy choroby o podłożu psychologicznym – anoreksja czy bulimia
GŁÓWNY: Uświadomienie uczniom znaczenia składników odżywczych i ich wpływu na zdrowie człowieka |
https://www.facebook.com/SPKaliska/videos/268284321075873/