ZDROWY UCZEŃ – PROJEKTY PROZDROWOTNE 2019/2020
Stałym elementem działań wychowawczo-profilaktycznych w naszej szkole są działania prozdrowotne. Mają one różną formę, od zajęć edukacyjnych poświęconych zdrowiu poprzez projekty, konkursy aż po udział w przygotowywaniu zdrowych posiłków. Celem podejmowania wszystkich działań jest kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju oraz wykształcenie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie.
W roku szkolnym 2019/2020 w ramach działań na rzecz zdrowia przedszkolaki oraz klasy I-III wzięły udział w akcji prozdrowotnej „Śniadanie daje moc”, a także w przygotowaniach pysznej i zdrowej sałatki owocowej. Ponadto uczniowie klas II-III wybrali się na wycieczkę do lasu gdzie mogli zaobserwować skarby polskiej przyrody. Dzieci przedszkolne uczestniczyły także w programie profilaktyki nikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”. Uczniowie klas V-VIII brali czynny udział w programie „Trzymaj Formę” współorganizowanym przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.
-Śniadanie daje moc. Przedszkolaki oraz uczniowie klas I-III wiedzą, że codzienne śniadanie pomaga dobrze zacząć dzień i daje równy start w szkolne obowiązki. Dowiodły tego badania przeprowadzone w ramach ogólnopolskiego programu ŚNIADANIE DAJE MOC. Dzieci z klasy II przygotowały krótką inscenizację o skutkach nieprawidłowego odżywiania, wykonały piramidę żywieniową oraz zasady prawidłowego odżywiania, które zaprezentowali swoim koleżankom i kolegom. Dzieci pod okiem wychowawców przygotowały pożywne zdrowe śniadanie. Stół śniadaniowy prezentował się smacznie i zdrowo. Dziękujemy mamom za zakupione produkty, dzięki którym mogliśmy tworzyć kulinarne dzieła, a paniom Gospodarek i Światlak za pyszne dania.
-Pyszna i zdrowa sałatka owocowa. Witaminki, witaminki … śpiewają dzieci, ale nie tylko śpiewają. Uczą się prawidłowego, zdrowego odżywiania. Wiedzą, że niezdrowe są produkty przetworzone i wysokokaloryczne takie jak chipsy, napoje barwione i słodzone, że powinni jeść owoce i warzywa. Bohaterami zorganizowanego w szkole wydarzenia były smaczne i zdrowe jabłka, kiwi, banany, winogrono oraz pomarańcze. Akcja przeprowadzona przez uczniów miała na celu promowanie zdrowego stylu życia i wyrobienie wśród uczniów nawyku spożywania naturalnych witamin poprzez włączenie do codziennych posiłków owoców, które dostarczają naszemu organizmowi niezbędnych i niezastąpionych składników odżywczych.
-Wycieczka do lasu. Uczniowie klas II-III wybrali się na wycieczkę, podczas której mieli okazję podziwiać piękny, mieniący się barwami las, ale również utrwalić wiadomości związane z tym ekosystemem. Nazywali rośliny tam spotkane, wyróżniali warstwy lasu, wsłuchiwali się w jego odgłosy, szukali grzybów. Układali bukiety z pięknych jesiennych liści. Po powrocie do szkoły tworzyli dzieła plastyczne z przyniesionych leśnych skarbów.
-Program profilaktyki nikotynowej – „Czyste powietrze wokół nas”. Program stanowi pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych, w wychowaniu zdrowotnym dziecka – pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących. Postawa obronna wobec zjawiska palenia tytoniu, którą uda się wykształcić u dziecka w wieku przedszkolnym, może owocować przez całe życie. Adresatami programu były nasze przedszkolaki oraz rodzice i opiekunowie. Celem głównym programu było zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń.
-„Trzymaj Formę”. Celem programu "Trzymaj Formę!" jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki. Program "Trzymaj Formę!" pomógł rozwijać zainteresowania uczniów i poszerzył ich wiedzę o świecie. Realizowany był metodą projektu, dzięki czemu wykraczał poza podstawę programową i programy nauczania szkoły.